110102

Nu har det äntligen börjat hända lite med lillbuggyn!, de flesta grundläggande detaljerna är spikade nu!

I mellandagarna och innan jul har jag börjat handla delar på allvar, på denna bilden: Lite mätare, en ratt från kusinens supersjua, lite svetsböjar till bågen från rinkaby rör, även raka rör finns i verkstan.

Framvagnen blir en rekreation av en kulbultframvagn med leder från biltema, dock ska den bara vippa inte fjädra med torsionsstavar.

 

 

Turbo, från någon liten opel, lite för stor i skala men det blir bra ändå! Tack till Brorsan och GIK

Ny 2,4Ghz radio med failsafe, hade väl egentligen tänkt mig en rattradio men denna är ju mer användbar i framtiden och har givetvis fler kanaler

Servo: Futaba S3306MG som ska moddas, efter servot ska det sitta en snäckväxel med 3,67:1 i utväxling, potentiometern behöver således flyttas över till seksidan av växeln, visserligen blir det lite långsammare rörelse men det räcker nog till. Uppskattningsvis så får jag ca 15kg kraft i styrarmarna med en hävarm på 5cm

Drivpaketet:

En 200kv borstlös motor som kan ge i runda slängar 3kW, men till en början när jag kör den på 12v så ger den typ 5-600W

Jag ska fixa till en fläns och lite pill till växeln sen ska HAB hjälpa mig att prova fram ett lämpligt reglage. Utväxling i växeln blir 9.5:1 och detta ger en teoretisk toppfart på ca 15km/h. ihop med växeln ska jag även bygga en diff. Bak blir det troligen ingen fjädring men jag tror att jag ska satsa på ett par leder så att jag han få lite stuk på bakhjulen istället för en helt stel axel.

För att driva bilen ska jag testa att köra på två 7,2Ah batterier från biltema som jag redan har, funkar inte det så går det att skohorna in ett 44Ah bilbatteri men då måste jag kapa i karossen rätt mycket

 

Framhjul från Jula, 13x5-6"

Bakhjul från verktygsboden, 15x6-6"

 

Helheten:

 

110111

I lördags tillverkade jag lite aluplattor, lagerlock axlar och grejer så att jag kunde börja testa iden med att ha ett kuggsteg efter servot för att på så vis få upp kraften ordentligt, det verkar faktiskt funka riktigt bra, jag har testat att lyfta 80kg på servospråk och då suckade knappt motorn!

Det är inte på något vis färdigbyggt än men det verkar lovande

Film på driften:   http://www.youtube.com/watch?v=rsiQ_XvTRhg

110116

Det har inte blivit så mycket gjort sista tiden, men nu har jag pillrat ihop en fläns och en koppling så nu är drivväxeln klar sånär på en diff och lite ny färg!

Grundtrögheten är ca 0,1Nm så jag tror nog att motorn ska kunna dra igång det.

Nästa steg blir att göra lite ritningar på diffen jag har modellerat upp i solidworks och få lite "cnc-hjälp" med hålbilderna i den!

110123

Det går så sakteliga framåt, denna veckan har det bara blivit någon timme.

Fäste för givaren:

Fäste för servot:

 

Lite cadande har det blivit i alla fall, planetdiffen med drivväxel. Växeln har en hålad utgående axel så att drivaxeln kan gå tillbaka genom växeln.

Huset på diffen är fäst vid utgående axel på växeln.

Kugghjulen jag ska använda:

Dom ska sitta på CP-pinnar i två lagerhus av alu.