060311


Efter någon vecka av motivationsbrist är det full fart igen.

Kabelhärvan till sprutet har befriats från sina torra spröda och fula plastslangar och lindats med en speciell tejp med lurv på från tesa's sortiment

Spridarkablar:


Diverse boxar:


Nu började det bli dags att få ihop växellänkaget och handbromsen, om jag minns rätt så åkte spaken bak ca 20cm och handbromsen flyttades och är kortad



Brons är ju mer ädelt än orginal gummibussning!


Efter en stunds svetsande:


Riggat för torrkörning:


Det var en väldig skildnad på körställning när man slipper att sträcka sig efter växelspaken!

060312

Dagens mekande började med en timmes bråkande med pelletsbrännaren men till sisst så fick jag fart på den så man fick lite go värme i verkstan.

Sedan satte jag mig ner och funderade på hur jag ska göra med bränslesystemet.

lösningen jag kom fram till var att bygga en catchtank som fylls med självrinning från tanken. dessutom ska jag montera den bak så att jag slipper att dra en retur fram till tanken. Pumpen suger ifrån botten på tanken och returen kommer in i toppen. skulle det inte lira riktigt bra så kan man ju alltid sätta en "förgasarpump" som matar catchtanken.

Efter lite midda så skridde jag till verket

Delarna:


Svetsade lock, det blev givetvis inte täta vilket jag räknat med.


Blästrat:


Anslutningar, även blästrat där de skall lödas


Efter en stund med gassvetsen och lite lod


Blästrad och fin igen

Sedan fick den lite mattsvart färg.

Nästa jobb var att montera samman den blästrade och lackade framvagnen


Och lacka tanken:


Dagen avslutades med att demontera kopplingsarmen och fundera lite på hur transporterurtrampningslagret ska övertalas att passa ihop med typ1 gaffeln men jag kom nog på en lösning på det åxå.

 

 

060319

Igår var jag inte hemma därav blev det inget mek då, men väl ett besök hemma hos Hilmersson i vetlanda så det var inte fy skam det heller!

På planeringen för dagen stod det att jag skulle göra en styrhylsa till urtrampningslagret, för att göra detta så började jag med att mecka bort orginalpackboxen:


Efter lite mätande och funderande så ställde jag mig vid svarven och tillverkade detaljen:


Färdigt:


En lite mindre packbox, hoppas att det funkar trots att den inte är lika flexibel som den som satt där

Hylsan har jag tänkte att banka på plats och låsa med Loctite 603 och hoppas på att det sitter, jag gjorde passningen så att det blev ca 4 hundradelars grepp så det borde bli bra

Modifierad kopplingsarm:


Sen flyttade jag ut avgaset 40mm så att det blir plats för ramen till det bakre motorfästet

 

060327

Dax för lite uppdate, i helgen så var det annat på chemat så något bygge blev det inte, men väl en inköpsresa som resulterade i att verkstan nu är fylld till bredden med slang, slangklämmor, elprylar och annat.

Idag har jag även beställt rör till buren, motorfästen och en ny ratt.


Ikväll blev det dock några timmars mek. Jag hade egentligen tänkt att bygga en egen rattstång, dock är det lite småknepigt att få till några vettiga reglage till blinkers och helljus så jag gav mig på den gamla rackliga stången istället

För att piffa upp det hela lite så fick den ett besök i blästerskåpet


Efter blästring så borstade jag grejerna med en stålborste

Det var rätt mycket glapp mellan stången och fästet så jag ersatte lagringen med en svarvad bronsbussning



Provmonterat med den gamla ratten: